Açıköğretim ve Uzaktan Eğitim Düşmanlığı

Mehmet Hüseyin Arslan
0


 Eğitimde fırsat eşitliğini sağlayan en önemli sistemlerden biri açıköğretim fakülteleridir. Özellikle ülkemizin köklü üniversitelerinden biri olan Anadolu Üniversitesi’nin açmış olduğu açıköğretim programları kitlelerin eğitim hakkına erişimini genişleten önemli bir model sunmaktadır. Fakat son yıllarda bu programlara yönelik geliştirilen tepkiler neticesinde, ilgili programlar birer birer kapatılmaya çalışılıyor. Dolayısıyla eğitimde yeni bir elitist döneme geçmiş bulunmaktayız.

Son olarak işletme ve iktisat gibi açıköğretim bölümlerinin kapatılmaya çalışıldığı ile ilgili haber, üniversite eğitiminin daha az insana ulaşmasını istendiğinin önemli bir göstergesi haline gelmiştir. Fakat daha sonra yapılan açıklamalar ile birlikte bu programların açıköğretim fakültesi bünyesinde birleştirileceği ortaya çıktı. Birtakım akademisyenler yapay zeka çağında olmamıza rağmen açıköğretimi küçümsüyor ve "Gerçek eğitim sadece örgün eğitim ile mümkün olur." söylemini anlamsız bir şekilde savunuyorlar. Oysa ki uzaktan eğitim, dünya çapında yaygınlaştırılmaya çalışılan akademik bir model haline gelmiştir bile!

Bu kimseler eğitimi, toplumun genelini bilinçlendirmek için bir araç olarak görmüyor. Tam tersine, belirli bir sınıfa prestij kazandırmak ve statü sahibi olmak için bir araç olarak görüyorlar. Türkiye’deki mevcut akademik sistem artık çıkmazdadır. Bu sistemde bilim üretme misyonundan uzaklaşılmış ve akademik kariyer basamakları liyakat yerine bürokratik engeller, siyasi bağlantılar ve adam kayırma gibi etkenlerle şekillendirilerek bir kast sistemine dönüştürülmüş durumdadır.

Bu sistemin değişmesi gerekmektedir. Bu sisteme yönelik sorulması gereken eleştirel soruların başında şunlar gelmektedir:

  • Neden akademik yükselme süreci bu kadar karmaşık ve bürokratik?
  • Neden akademik kadrolar liyakat yerine tanıdıklara dağıtılıyor?
  • Neden açıköğretim gibi demokratik eğitim modelleri kapatılmak isteniyor?
  • Neden akademik özgürlükler her geçen gün daha fazla kısıtlanıyor?

Eğitim, sadece belirli bir grubun elinde bir güç aracı olmaktan çıkarılmalıdır. Bilim ve bilgi herkesin hakkıdır ve bu hakkı insanların elinden almaya çalışanlara karşı durmak, aydınların, düşünürlerin, entelektüellerin ve araştırmacıların en önemli görevleri arasındadır.


Araştırmacı-Yazar

Mehmet Hüseyin Arslan

 

 


Yorum Gönder

0 Yorumlar

Yorum Gönder (0)
3/related/default