Yapay Zekanın Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkisi

Mehmet Hüseyin Arslan
0

 


Henüz yeni bir teknoloji olan yapay zekanın sosyal beceriler üzerindeki etkisi, göz ardı edilen bir alandır. Ancak, diğer teknoloji türlerinin sosyal beceriler üzerindeki etkisi ile bir kıyaslama yapılarak yapay zekanın sosyal beceriler üzerindeki olası etkileri tahmin edilebilir. Sosyal beceriler; bireylerin iletişim kurma, empati geliştirme ve grup içinde etkin bir şekilde yer alarak etkileşimde bulunma yeteneklerini kapsamaktadır. Yapay zeka ile birlikte bireysel öğrenme deneyimleri zenginleşirken, aynı zamanda sosyal becerilerin gelişimi de etkilenebilir. Bu etki, hem olumlu hem de olumsuz manada ortaya çıkabilir.

Olumlu manada ortaya çıkacak etkilere baktığımızda, yapay zeka tabanlı sistemlerle birlikte öğrenciler bireyselleştirilmiş öğrenme deneyimleri göze çarpmaktadır. Bunun yanı sıra, kendi öğrenme hızlarında ilerlerken aynı zamanda yapay zeka destekli araçlar öğrencilerin belirli sosyal becerilerini geliştirebilmeleri için birtakım fırsatlar sunabilir. Örneğin; simülasyonlar, grup çalışmaları ve oyunlar ile ortaya çıkan sanal etkileşimler, sosyal becerilerin geliştirilmesine yardımcı olabilir. Yine burada sanal asistanlar veya interaktif simülasyonlar aracılığıyla pratik yapma imkânına sahip olacak öğrencilerin, bu araçlar ile doğru iletişim kurma, duygusal ifadeleri anlama ve uygun yanıt verme gibi becerileri geliştirilebilir. Öğrencilerin burada etkileşime girdiği sanal karakterlerle yapacağı pratikler, insan ilişkileri içerisinde yüz yüze iletişimi daha etkili hale getirebilir.

Sanal ortamlarda oluşturulacak olan grup çalışmaları ve online platformlarda yapılacak olan iş birlikleri sayesinde; öğrenciler farklı bakış açılarını benimseyerek ekip çalışması içerisinde yer alabilirler ve burada grup içinde etkin bir şekilde sosyal becerilerini geliştirebilirler.

Ortaya çıkması muhtemel olumsuz etkilere baktığımızda ise, yapay zeka destekli öğretim yöntemlerinin aşırı kullanımı öğrencilerin birebir insan etkileşimlerinden mahrum kalmasına neden olabilir. Dolayısıyla eğitimde teknolojiye aşırı bağımlılık, öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmeleri için gerekli olan yüz yüze iletişim fırsatlarını kısıtlayabilir. Yüz yüze etkileşimle insanlar; sosyal becerilerini, empati yeteneklerini, çatışma çözme ve duygusal zeka gibi becerilerini geliştirirler. Özellikle erken yaşlardan itibaren teknolojiye aşırı bağımlı hale gelen öğrencilerin yapay zeka destekli araçlarla birlikte sosyal gelişimleri olumsuz manada etkilenebilir. Yapay zeka öğrencilerin yalnızca bilgiye erişim sağlama şekillerini değiştirmekle kalmayacak, aynı zamanda onların sosyal etkileşim tarzlarını da değiştirecektir. Bu değişimin tamamen olumlu mu ya da olumsuz mu olacağı henüz net değildir. Sürekli olarak dijital platformlarla etkileşim içerisinde olan öğrencilerin, gerçek dünyadaki sosyal etkileşim becerileri zayıflayabilir ve teknolojiye olan bağımlılık düzeyleri yükselebilir. Ayrıca öğrencilerin mantıklı ve analitik çözümler yapabilmesinde yardımcı olan yapay zeka, duygusal zeka ve empati gibi insana özgü becerilerin gelişimini desteklemede oldukça sınırlıdır. Burada yapay zeka ile etkileşimde bulunan öğrencilerin duygusal tepkileri tanıma ve başkalarının hislerini anlamada gerçek deneyimler edinmekte zorlanacakları aşikârdır. Bu durum karşısında, öğrencilerin duygusal zekalarını geliştirmeleri için önemli fırsatların kaçırılacağı şüphesizdir.

Yapay zeka sistemlerinin eğitime entegre edilmesi ile birlikte sosyal becerilerin gelişimi hem olumlu hem de olumsuz manada sonuçlara yol açacaktır. Bireyselleştirilmiş öğrenme deneyimleri ile birlikte iletişim becerilerinin geliştirilmesi ve ekip çalışması gibi olumlu etkiler ortaya çıkabileceği gibi, insan etkileşimlerinin azalması dolayısıyla teknolojiye bağımlılığın artması ve empati gibi insana özgü becerilerin gelişimi olumsuz manada etkilenebilir. Burada eğitim süreçleri içerisinde yapay zeka araçlarının dengeli bir şekilde kullanılması ve öğrencilerin sosyal becerilerinin sağlıklı bir şekilde gelişmesini desteklemek büyük bir önem taşımaktadır. Tüm bu nedenler göz önünde bulundurulduğunda, yapay zeka destekli eğitimin geleneksel eğitim yöntemleri ile birlikte sürece entegre edilerek; sosyal becerilerin gelişimine yönelik, hem bireysel hem de grup bazında teşvik edici bir şekilde kullanılması gerekmektedir.

 

Araştırmacı-Yazar

Mehmet Hüseyin Arslan

 


Yorum Gönder

0 Yorumlar

Yorum Gönder (0)
3/related/default